Fostrets- og fødslens psykologi. Barndom og forældreskab begynder ved undfangelsen!
Tilmeldingsfrist
9. jan. 2026, kl. 00:00
Fostrets- og fødslens psykologi.
Barndom og forældreskab begynder ved undfangelsen!
For få år siden var fosterperioden en overset periode af barnets liv – psykologisk set. I dag anses den for at være blandt de mest betydningsfulde faser i et menneskes liv.
Hændelser i fosterperioden og under fødslen kan få vidtrækkende konsekvenser for resten af barnets liv.
Ny viden tyder på, at meget af det, der karakteriserer os som menneske – vores helbred, personlighed og temperament – har sine rødder i de påvirkninger, vi har været udsat for i fostertilværelsen og under fødslen.
I de senere år er viden om fostrets og fødslens psykologi på det nærmeste eksploderet. Der er behov for at udfordre forestillingen om, at fostret kommer til verden som et ubeskrevet blad. Ufødte børn sanser, føler, lærer og påvirkes i høj grad i løbet af fosterperioden.
Nogle forskere inden for området taler om livmoderen som vores allerførste ”klasseværelse” eller læringsrum og fødslen vores første store ”eksamen” eller krise!
Viden om fostrets og fødslens psykologi kan dels medvirke til at give fostre og spædbørn en bedre start på livet og dels kan denne viden give os en dybere og mere nuanceret forståelse af nogle af de problemstillinger, vi møder hos ældre børn, unge og voksne – og hos os selv!
På kursusdagen får du et indblik i fostrets og fødslens psykologi. Hvilke konsekvenser kan det f.eks. have, hvis moderen er stresset under sin graviditet, føder for tidligt, har en kompliceret fødsel – eller får en fødselsdepression? Og hvordan kan det påvirke et barn, hvis det mister en tvilling i fosterstadiet eller ikke er ønsket?
Cirka en måned inden kursusdagen vil du modtage et spørgeskema vedr. din egen, dit barns og/eller din mors fosterperiode og fødsel. Du inviteres til at udfylde skemaet og medbringe det på dagen. Du kan muligvis ikke svare eller finde svar på alle spørgsmålene, men udfyld det så godt du kan, idet undervisningen vil veksle mellem oplæg og gruppearbejde med udgangspunkt i deltagernes spørgeskema sammenholdt med viden fra oplæggene.
Henrik Dybvad Larsen er uddannet cand.psych. Autoriseret psykolog og specialist i Psykoterapi og supervision af psykoterapi. Er desuden uddannet traumeterapeut, spædbarnsterapeut, småbørnskonsulent og prænatal bonding analytiker.
Mette Rahbek er uddannet cand.psych. Autoriseret psykolog og traumeterapeut.
Henrik Dybvad Larsens bog – Fostret og fødslens psykologi. Barndom og forældreskab begynder ved undfangelsen - kan købes på dagen